Home > Zwanger en sport

Zwanger en sport

‘Heb je misschien zelf nog vragen?’ vraag ik. De vrouw voor me is 18 weken zwanger en heeft me net verteld dat ze zich eindelijk weer beter voelt. Ze was ontzettend misselijk en moe in het begin, maar nu is het weg. ‘Ik heb weer energie’ straalt ze. ‘En eigenlijk wil ik graag weer sporten. Maar volgens mijn schoonmoeder is dat vragen om problemen.’

Bevallen is topsport en van een getraind lichaam heb je alleen maar plezier. Maar niet alle sporten zijn goed te doen als je zwanger bent.

Kickboksen is bijvoorbeeld een contactsport die je beter niet kunt doen. Je moet geen harde dreun in je buik krijgen. En ook parachutespringen, duiksport en paardrijden raden we af. Paardrijden op zich is niet het probleem, maar als je zou vallen kun je een lelijke smak maken.

Maar verder zijn alle sporten op zich goed te combineren met zwangerschap. Beweging zorgt voor een beter doorbloeding van je spieren zodat je je fitter voelt.

In de eerste helft van je zwangerschap zit je buik nog niet in de weg. Je kunt gewoon je normale sport beoefenen.

Als je dikker wordt zul je merken dat buikspieroefeningen niet meer echt goed gaan. Een ook zal vaak je tempo een beetje naar beneden moeten.’ Luister naar je lichaam’ is het beste advies.

Maar wandelen en fietsen kun je tot de laatste dag doen. En ook zwemmen is een goede sport voor zwangeren omdat je in het water ‘gewichtloos’ bent en al je spieren gebruikt. Veel zwembaden bieden een uurtje aan voor zwangeren, soms onder leiding van een sportleraar of fysiotherapeut. Maak er gebruik van.

Beweging heeft ook een goede invloed op je bloedsuikergehalte. Veel vrouwen hebben last van zwangerschapssuiker. Een dieet aanpassing, gecombineerd met een half uur per dag bewegen zorgt vaak voor een goede verbetering van de suikerwaardes. Voor die 30 minuten bewegen moet je denken aan wandelen met de hond of naar je werk fietsen.

Na de bevalling is het een goed idee om na een paar weken weer voorzichtig te beginnen. Buik/billen/benen programma’s zijn prima om je hele bekkengordel weer te verstevigen en om je buik weer mooi strak te krijgen. Ook als je borstvoeding geeft kun je bewegen, het is wel aan te raden om een goede bh te dragen.

Dit bespreek ik met de zwangere die zo graag weer wil sporten.Als tip geef ik haar nog mee dat ze de Supermomworkout eens kan proberen. Ze kan haar schoonmoeder geruststellen.

Wij zijn 24/7 bereikbaar op tel: 0180 31 63 57 Bij spoed kies optie 1.
Bij langdurig geen gehoor kun je bellen naar de dokterstelefoon 010 2865055.

 

Om een afspraak te maken / te wijzigen of niet dringende vragen zijn we bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8:00-16:30 uur