Home > Voeding en zwangerschap

Voeding en zwangerschap

Zwangerschap is al eeuwen voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd een ‘normale’ gebeurtenis. Veel vrouwen werden vaak zwanger en dat was niet altijd goed voor hun eigen gezondheid. In armoedige omstandigheden was het onmogelijk om alles binnen te krijgen waarvan we nu weten dat het een goede afloop van de zwangerschap bevordert.

Zwangerschappen kunnen vandaag de dag beter gepland worden. Dat geldt nog steeds niet voor iedereen maar voor veel vrouwen en hun partners is gezinsplanning heel normaal.

Wat kun je zelf doen om gezond zwanger te zijn.

  • Overweeg eens een kinderwensconsult
  • Begin in elk geval met foliumzuur als je stopt met anticonceptie
  • Stop met roken (en alcohol en drugs)

Zwangere vrouwen doen er goed aan om een multivitamine voor zwangeren te slikken. Zorg elke dag voor voldoende gevarieerd eten.

Gezond eten betekent in elk geval dagelijks minimaal twee flinke opscheplepels groente, twee porties fruit, volkoren brood of roggebrood, melk of kaas, een portie vlees, vis of ei. Het is van belang dat je voldoende water of thee zonder suiker drinkt. Frisdranken en vruchtensappen worden afgeraden, er zit erg veel suiker in. Ook alcohol wordt afgeraden. Te veel cafeïne is niet goed. Als je graag koffie drinkt, drink dan cafeïnevrije koffie.

Rauw vlees, rauwe vis en zachte rauwmelkse kaas kunnen besmet zijn met een parasiet die aangeboren afwijkingen kan veroorzaken bij je baby. Bij voldoende verhitting gaat die parasiet dood. Katten eten wel rauw vlees, dus verschoon de kattenbak met handschoenen aan. En ook als je in de tuin werkt is het verstandig handschoenen aan te hebben. Was groente en fruit die je rauw eet grondig

Wij zijn 24/7 bereikbaar op

0180 31 63 57

Bij geen gehoor of langdurig in gesprek bel de dokterstelefoon: 010 286 50 55

Voor niet dringende vragen bel je 0180 31 63 57 tijdens ons telefonisch spreekuur: Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 8:00-12:30 uur