Home > Sporten en zwangerschap

Sporten en zwangerschap

Bevallen is topsport. Van een getraind lichaam heb je plezier. Je kunt de bevalling beter aan en je herstelt na de bevalling vaak sneller. Vrouwen die al sporten kunnen daar zeker mee door gaan. Een paar sporten worden actief afgeraden: contactsporten, duiken, parachutespringen en paardrijden. Bij de laatste is het risico te groot als je zou vallen.

Meteen voor een marathon gaan trainen als je zwanger bent is natuurlijk het andere uiterste, maar gewoon dagelijks bewegen is aan te raden.
De voordelen zijn duidelijk:

  • Jij voelt je fitter
  • De doorbloeding van alle weefsels verbetert
  • Je houdt je conditie op peil
  • Je bloedsuikerspiegel blijft beter

Een half uur per dag is al prima. Als je een hond hebt ga je lekker met de hond wandelen, maar anders gezellig samen met je partner of vriendin. Ben je gewend om naar je werk te fietsen? Vooral blijven doen. Zwemmen is ook een sport die veel vrouwen prettig vinden tijdens de zwangerschap.

Als je na sporten veel last van harde buiken of buikpijn hebt, dan is dit een teken van je lichaam dat je te actief bent geweest. In het vervolg iets minder fanatiek zijn is dan het motto. Word je licht in je hoofd, duizelig of kom je echt adem te kort, doe dan een stapje terug.
Luister naar je lichaam is het advies. En bij twijfel kun je altijd ons even vragen wat je het beste kunt doen

Wij zijn 24/7 bereikbaar op

0180 31 63 57

Bij geen gehoor of langdurig in gesprek bel de dokterstelefoon: 010 286 50 55

Voor niet dringende vragen bel je 0180 31 63 57 tijdens ons telefonisch spreekuur: Maandag t/m vrijdag van 8:00-12:30 uur.