Home > Slapen en zwangerschap

Slapen en zwangerschap

‘Ik kan mijn ogen niet openhouden.’ De zwangere voor me voelt zich duidelijk ongemakkelijk. Ze is 8 weken zwanger en wil het liefst de hele dag slapen. ‘Ik lijk wel een beer die een winterslaap wil doen.’

Natuurlijk is het niet handig voor je werk als je de hele dag zit te knikkebollen. Maar er is helaas vrij weinig aan te doen. Tijdens een jonge zwangerschap wordt het hele kindje aangelegd. Dat betekent miljoenen celdelingen per dag en dat vreet energie. Bovendien maak je meer progesteron aan waardoor je slaperig wordt. Maar wees gerust, vanaf 16 weken gaat het over het algemeen beter en voel je je weer energieker.

Er zijn veel vrouwen die juist slechter slapen tijdens de zwangerschap. Veel vrouwen die zich overdag een beetje suffig en slaperig voelen merken dat ze niet in slaap vallen als ze eenmaal in bed liggen. Door de ‘slaap’ overdag raakt je natuurlijke ritme verstoord. Sommige mensen zeggen dat het is om vast te wennen aan de babyperiode. Want een baby met nachtvoedingen gooit je natuurlijke ritme flink in de war.

In het derde trimester zit juist de buik in de weg. Of je baby drukt op je blaas. En ook rusteloze benen en brandend maagzuur kunnen een goede nachtrust in de weg staan.

Wat kun je er zelf nu aan doen?

  • Creeer een slaapritueel
  • Zorg voor een niet te warme slaapkamer
  • Een bad of douche met lavendelolie helpt ook ontspannen
  • Of vraag je partner om je met lavendelolie te masseren
  • Vermijd blauw licht van tv of computerschermen in de slaapkamer
  • Drink ’s avonds niet te veel zodat je ’s nachts niet te vaak hoeft te plassen
  • Let op wat je eet. Een zware maaltijd veroorzaakt vaak meer maagzuur. Eet bijvoorbeeld tussen de middag warm
  • Piekeren verstoort de slaap. Je kunt over van alles piekeren. De een heeft er meer aanleg voor dan de ander. Mindfulness kan echt helpen hierbij
  • Zorg voor voldoende beweging en buitenlucht overdag. Een dagelijkse wandeling is een goedkope en effectieve manier hiervoor
  • Een middagdutje kan echt helpen om niet uitgeput te raken als je ‘s nachts niet goed slaapt
  • In het derde trimester kan een extra kussen helpen om bijvoorbeeld je buik te ondersteunen
  • Misschien is dit stappenplan wat voor je.

Wanneer je echt geen oog dicht doet kan de huisarts in het uiterste geval helpen met een slaapmiddel voor een paar nachten. Maar in de zwangerschap gaan we daar, net als buiten de zwangerschap, heel spaarzaam mee om.

Wij zijn 24/7 bereikbaar op tel: 0180 31 63 57 Bij spoed kies optie 1.
Bij langdurig geen gehoor kun je bellen naar de dokterstelefoon 010 2865055.

 

Om een afspraak te maken / te wijzigen of niet dringende vragen zijn we bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8:00-16:30 uur