Samenwerking

De telefoon gaat om vier uur ‘s middags. Een assistente van de polikliniek van het ziekenhuis die licht geïrriteerd meldt dat een cliënte van ons die middag is gezien door de gynaecoloog, maar, en hier krijgt haar stem een beetje misprijzend ondertoontje: ‘mevrouw had wéér geen gegevens bij zich’.

Of te wel: hoe kun je nu van ons goede zorg verwachten als jullie zelf niet de basis verstrekken.

Haar irritatie raakt me want Sylvia, onze onvolprezen assistente, heeft het hele dossier meteen verstuurd via de beveiligde verbinding. Dus als er iets mis gaat dan is het in de digitale krochten van het ziekenhuis. Wij zijn niet degenen die in gebreke zijn gebleven.

Ze bindt wat in en zegt te zullen gaan zoeken.

Toch is het een lastige situatie. Ooit, lang geleden hield iedereen dossiers met de hand bij. Ook niet ideaal, al was het maar vanwege beruchte doktershandschriften. Kopieermachines waren er nog niet en als iets weg was dan bleef het weg.

De kopieermachine was een enorme verbetering. Gewoon je dossier in de kast houden. Kopietje opsturen, klaar.

En toen gingen we digitaal in het begin van deze eeuw.

En zoals dat gaat,  iedereen vond zijn eigen wiel uit. Ziekenhuizen ontwikkelden hun systemen, huisartsen ook en natuurlijk bleven verloskundigen niet achter. Het werkt prima in je eigen organisatie.

Maar nog steeds kunnen we de systemen niet naadloos verbinden. Dus bij overdracht moet het meeste handmatig ingevoerd worden in het volgende systeem.

In verband met de privacy-wetgeving kunnen we niet zomaar dossiers mailen. Dat is te onveilig. Maar de beveiligde mail komt ook niet zomaar door.

Uiteindelijk komt er vast een oplossing. Waar een wil is is een weg.
Tot die tijd moeten we er het beste van maken.

Het systeem dat wij gebruiken heeft daar een app voor ontwikkeld.
In onze praktijk kan iedere zwangere de Orfeus app voor zwangeren downloaden. Je krijgt van ons een PINcode. Daarmee heb je in elk geval toegang tot je eigen dossier op je telefoon.
En mocht je ergens zijn waar ze geen gegevens hebben dan kun je het altijd zelf delen.

Goede oplossing toch?

 

Wij zijn 24/7 bereikbaar op tel: 0180 31 63 57 Bij spoed kies optie 1.
Bij langdurig geen gehoor kun je bellen naar de dokterstelefoon 010 2865055.

 

Om een afspraak te maken / te wijzigen of niet dringende vragen zijn we bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8:00-16:30 uur