Home > File, wel 100.000 wielen

File, wel 100.000 wielen

‘En dan nu de filemeldingen, we benoemen even de bijzondere files. Er zijn drie rijstroken afgesloten op ……..’  De presentator op de radio ratelt geroutineerd het rijtje af en kondigt een vrolijk plaatje aan voor iedereen die stilstaat.

De file waar ik in sta, wordt niet eens genoemd. Die is gewoon om deze tijd op werkdagen. Enigszins mistroostig kijk ik hoe mijn ruitenwissers hun werk doen. Gelukkig heeft de vrouw waar ik naar toe onderweg ben geen weeën want anders had ik me nog ongemakkelijker gevoeld.

Ruim 20 minuten later ben ik op de plaats van bestemming. Nu nog even parkeerplaats zoeken en dan kan ik naar binnen.

Het verkeer is een groot struikelblok vandaag de dag. Het verkeer en geen plaats in het ziekenhuis voor een bevallende vrouw, bezorgen menig verloskundige grijze haren.

Rotterdam is een uitgestrekte stad. Dat betekent dat je snel veel kilometers maakt om ergens te komen. En veel voorzieningen die vroeger dicht bij elkaar in de stad lagen, zijn verhuisd naar de randen van de stad.

Kleine ziekenhuizen verdwenen de afgelopen 25 jaar. Bergweg- en Eudokiaziekenhuis, wie kent ze nog? Ze werden samen IJsselland. Van Dam ziekenhuis en Bethesda verhuisden naar Spijkenisse als Ruwaert van Putten dat inmiddels is omgedoopt tot Spijkenisse Medisch Centrum. Het Havenziekenhuis heeft al jaren geen verloskamers meer, op Rotterdam-Zuid verdween het Clara-ziekenhuis, om er maar een paar te noemen.

Er is iets te zeggen voor grote afdelingen. De zorg kan efficiënter geregeld worden, er wordt meer ervaring opgedaan, de personeelsbezetting is beter te organiseren. Dat zijn de pluspunten.

De minpunten zijn er ook. In de file staan en verder geen kant uit kunnen is een schrikbeeld. Als het ziekenhuis waar je graag zou bevallen geen plaats heeft kan dat erg teleurstellend voor jullie zijn. Je kiest een ziekenhuis of geboortecentrum met een reden. Het volgende ziekenhuis is kilometers verder en soms zelfs een andere gemeente.

Voor ons kan het betekenen dat we veel verder moeten rijden. Dat houdt in dat we minder snel terug zijn in ons werkgebied als er iemand met een dringend probleem belt. Dus collega’s worden vaker op hun vrije dag gebeld. Maar die zijn ook wel eens naar de kapper of de tandarts of met de kinderen in het zwembad.

Kortom, je ziet hoe complex , onvoorspelbaar en daardoor onoplosbaar, een aantal dingen zijn. Wegwerkzaamheden worden gepland, maar niemand weet wanneer de weeën beginnen, niemand weet wanneer een ‘bijzondere’ file ontstaat door een ongeluk of zo.

Wat betekent dit nu concreet voor jou als onze cliënte? In principe gaan we uit van jullie voorkeur. Als er een file staat naar bijvoorbeeld Franciscus Gasthuis of Gouda bekijken we samen met jullie wat de handigste aanpak is. Uurtje langer thuisblijven misschien tot de file hopelijk weg is. Of als er meer haast geboden is, wat is dan de dichtstbijzijnde optie? Is daar plaats? Wij doen onze best voor een goede, veilige oplossing.

Het is maatwerk dat we ter plekke leveren.

Wij zijn 24/7 bereikbaar op tel: 0180 31 63 57 Bij spoed kies optie 1.
Bij langdurig geen gehoor kun je bellen naar de dokterstelefoon 010 2865055.

 

Om een afspraak te maken / te wijzigen of niet dringende vragen zijn we bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8:00-16:30 uur